Když se rozhodnete prodat svou nemovitost, pochopitelně za ni chcete dostat co nejvyšší možnou nabídkovou cenu. Mnohdy si tak „plácnete“ právě s tím makléřem, který vám jí přislíbí. Často je ale právě taková cena špatně určená. Ve výsledku se tím samotná nabídka nenávratně znehodnotí. Špatnou cenovou politikou přijde nemovitost o svou jedinečnost. I když by jí řada zájemců chtěla, nejsou ochotni zaplatit tak vysokou částku. Následně si již s sebou nesou negativní pocit, a ani když dům či byt vidí „ve slevě“, nemají zájem.
Pokud vám makléř bude tvrdit, že dokáže s jistotou určit nejvyšší možnou prodejní cenu a za tu nemovitost prodat, neříká pravdu. Abych byl upřímný, neumí to nikdo. I já sám jsem byl několikrát v minulosti překvapen výsledným obchodem. Právě díky takovým zkušenostem se mi daří vždy dodržet svůj slib klientovi. Dokonce se mi daří nemovitosti již několik let prodávat ve výsledku za vyšší částku, než jakou jsem klientům garantoval.
Co je mým klíčem k úspěchu? Lepší a atraktivnější nabídka než ta u konkurence. Klíčová je také znalost aktuálních trendů na trhu, které pozorně sleduji. Prodejní cenu pak určuji zejména třemi způsoby:
- Inspiruji se údaji z cenových map a internetu. Preferuji zejména kvalitní a přesné podklady. Výhodou je rychlé získání velkého množství údajů. Nevýhodou je ale existující možnost ovlivnění cen prodávaných nemovitostí zbytečným nadhodnocením, nebo naopak podhodnocením při neodborném stanovení prodejní ceny.
- Jsem v kontaktu s certifikovanými odhadci, kteří stanovují cenu například pro získání hypotečního úvěru. Výhodou je jejich odbornost, nicméně stanovená cena je zpravidla vždy mírně podhodnocená, aby banky minimalizovaly rizika.
Největší přidanou hodnotou je pak osobní názor makléře na základě jeho zkušeností a znalosti místa. Ten vždy propíšu do analytických dat a na základě výsledku pak navrhnu a s klientem odladím finální prodejní cenu.